Pizza

Man kan verkligen hitta hur mycket som helst om hemmagjord pizza på nätet. Och de flesta kokböcker innehåller också en rad eller två om hur man ska göra. Men jag tror nog att de flesta likt mig snabbt upptäcker att det inte är så himla lätt. Vad som är gott är såklart individuellt betingat, men här kommer ett förslag på en pizzatyp jag brukar baka som definitivt inte är av äkta napoleansk typ. Detta är verkligen slowfood. Det tar åtskilliga timmar från start till början och man är i regel rätt trött efteråt.

Tricket med en god pizza är en god pizzadeg. Det är också här som jag länge har tyckt att det har varit svårt att lyckas. Jag tycker fortfarande att det hela hyser en del mysterier eftersom ibland kan jag tycka att jag har kommit på knepet för en god pizza, så gör jag annorlunda en annan gång och så lyckas det ändå. Men några saker kan jag väl iaf säga. Stirra dig inte blind på mängderna nedan, det här handlar helt om konsistens och det kan variera beroende på mjöl osv.

Deg till en plåt:

  • 25 g jäst
  • ljummet vatten, ca 2 dl (alltså vatten över 30 grader, men ej över 46 typ, för då dör jästen)
  • 4 dl mjöl (obs ca!)
  • 1 msk honung
  • 1 tsk salt
  • 1 msk olivolja

1 Blanda ut jäst i vattnet i en bunke. Tillsätt 1 dl av mjölet, blanda runt. Du ska få en lös gröt/soppa. Blanda även i honung, den hjälper jästen ytterligare. Låt denna jäsa i 20 minuter. Detta är en sk fördeg, som förbättrar jäsningen. Blanda sen ner resten av mjölet + olja och salt. Det du söker efter här är en deg med rätt så klistrig konsistens faktiskt. Knåda runt den rejält (alt matberedare). Den får inte bli torr och fast som en bröddeg, då kan du lika gärna slänga den och börja om eftersom det i regel inte går att tillsätta mer vatten i efterhand. Låt sen degen jäsa i 1 timme på varm plats, eller till att den helt enkelt slutat höja sig.

2 Här passar det utmärkt att fixa med allt annat. Göra en tomatsås (här duger fin kall tomatpure blandat med lite vatten+lite salt utmärkt!). Riva ost (det går faktiskt åt nästan 500 g till en pizza, och tycker man det räcker kan man med fördel frysa in överskottet). Använd en hushållsost eller en mild präst/herrgård. Mozzarella är både smaklöst och extremt vattnigt (skapar pölar på pizzan av vatten) och enligt många vinnande pizzabagare extremt överskattat! Undvik vällagrade ostar, det kan bli lite för salt i slutändan. Jag brukar ha lite finskuren rökt skinka på mina pizzor. (Tycker inte om bacon som vissa recept föreslår.) Både ananas och inlagd röd paprika är gott att ha på. Även några blad färsk basilika är utmärkt. Klassiker som skivade champinjoner funkar givetvis utmärkt, men skiva alltid tunt! När pizzan kommer ur ugnen kan man göra på som pizzerian och även slänga på lite torkad oregano.

3 Smörj plåten med smör. Inte olja! Av två skäl: Dels håller sig smöret på plats när du lägger på degen bättre, dels blir det faktiskt mycket mer frasigare av smöret. Något med karamellisering, fråga mig inte om kemin, jag vet bara att massor av duktiga kockar är kassa på det här och påstår att olja går lika bra – det gör det alltså inte alls det! Du ska inte använda bakplåtspapper heller eller bara kasta på mjöl på plåten. Mjölning funkar kanske om man har en stenplatta, men inte på plåt med en mjuk deg.

4 Knåda sen degen igen. Kavla ut den tunt på bakbord. Nu kan du mjöla rätt rejält så att du slipper att den fastnar. Det gör inget om den går sönder heller, det går bra att lappa igen och dra det viktiga här är att den är mjuk och tunn, inte att den är vacker. Det syns inte under ingredienserna sen.  Kavla inte ut över kanterna, det blir bäst med lite marginal. Pizzor som är stora med höga kanter  tenderar att samla på sig massor av vätska i mitten. Får du deg över, släng eller gör en pizzaplåt till. Jag brukar i regel faktiskt göra två plåtar när jag är igång. Det mättar aldrig helt med bara en! Gör den inte tjockare. Så tunn som du bara kan är tricket. Du kommer märka vad jag menar om du gör den för tjock, för då tappar den helt sin frasighet!

5 På med tomatsås och övriga ingredienser. Grädda i 250 grader mitten av ugnen i ca 10 minuter tills det börjar bli lite små färgfläckar på den smälta osten.

Klart!

Det här inlägget postades i Italiensk mat, Recept, slow food. Bokmärk permalänken.

Kommentera

