Conselinnesill

Så här i påsktider, men givetvis även till midsommar passar rätter gjorda på matjessill extra bra. Det tycker iaf jag som kan bli lite trött på all inlagd söt sill. Här kommer en matjessillsmaträtt som min mormor uppfann på Hörvik för många år sen. Conselinnesill heter den (fråga mig inte vad det betyder). Det är helt enkelt ett lite lyxigare sätt att servera matjessill på. Det finns åtminstone två olika sätt att göra det inom vår släkt, och jag ger er bägge varianter.

Conselinnesill en medelstor form för 2-4 pers.

  • Finhacka en grön gurka, ett par dl inlagda rödbetor och fem-sex kokta ägg. Anpassa mängderna efter din form.
  • Bred ut ett lager matjessillbitar i botten på en form. Ca 2-6 burkar beroende på formens storlek.
  • Version ett: Täck över med 5 dl gräddfil. Version två: Täck över med en röra på majonäs, vispgrädde, paprikapulver och så finhackad dill överst. Samma mängd som i version ett.
  • Fördela varje hackad ingrediens i smala diagonala mönster. Ju finare du gör det, desto bättre ser det ut. Det är ju presentationen som egentligen är hela grejen. Jag är själv utan talang på den fronten. (Det var förövrigt första ggn jag gjorde det nu, så resultatet ska bli finare till nästa gång.)
  • Avsluta med en riklig krans av finhackad gräslök runt om.

Serveras med kokt (färsk) potatis, kall öl och snaps.

Det här inlägget postades i Festmåltider, Recept, Svensk mat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

