Bolognese (Köttfärssåser del 1)

Köttfärssås låter lite tråkigt tycker många. Så de säger bolognese istället. Fast grejen är ju att bolognese är en rätt specifik italiensk sås med rätt så specifika ingredienser. Visst tillåter den variation, men om du tex har majs eller grädde i din köttfärssås så gör du inte en bolognese – det lovar jag dig.

Jag gillar en riktig bolognese, men jag tycker inte den är lika god som andra varianter på köttfärssås som jag gör. Karakteristiskt för bolognesen är ju det långa koket, den tomatiga smaken där selleri och lagerblad märks i slutresultatet mer än det andra. En sås utmärkt för tex lasagne, men i ärlighetens namn inte så fantastisk med spagettin. En rätt nyttig och aromatisk sås är Bolognesen trots allt med alla sina ingredienser och grönsaker, men också lite tråkig i ärlighetens namn. Så jag tänker skriva några bloggposter på olika varianter jag brukar göra på temat köttfärssås. Men först ut, Bolognese så som jag gör den.

Bolognese för 2 stadiga personer

  • 500 g blandfärs
  • 1000g krossade tomater
  • 1 gul lök (hackad)
  • 1-2 finhackade morötter
  • 1 finhackad skaftselleri (kan uteslutas anser jag)
  • 1-2 vitlöksklyftor
  • 1-2 lagerblad
  • 1 tsk worschestersås
  • 1 buljongtärning
  • 1 dl chilisås (inte så noga med mängden, kan uteslutas om du är allergisk mot halvfabrikat, men ta då en nypa socker i istället)
  • 1 msk vinäger (ej så distinkt som balsamico kanske) eller 1-2 dl rödvin ännu hellre.
  • (ev örter, men det är en smaksak)
  • peppar & salt

Bryn färs i gryta. Tillsätt lök, vitlök, selleri och morötter. Bryn vidare. Tillsätt sedan buljong, worchesterssås, krossade tomater, chilisås (gott för det ger sötma och syrlighet), vinäger/rödvin och peppar och salt. Man kan även tänka sig lite örter i det hela om det behagar smaklökarna (oregano, basilika, timjan, persilja, rosmarin tex). Sen kan det även behövas lite extra vatten, ett par dl. Låt stå och puttra under lock i en timme (tiden beror lite på hur finmald färs du har, rör om då och då). Smaka av med salt och peppar. Servera som den är till pasta med riven parmesanost eller använd s0m fyllning i piroger eller lasagne.

Det här inlägget postades i Italiensk mat, Recept. Bokmärk permalänken.

Kommentera

