Ölrecension: Hoegaarden

Hoegaarden är troligen en av de mer populära veteölsorterna som finns. Jag har ingen statistik bakom detta påstående, men det är mitt intryck att många dricker den och tycker om den.

Det är en vit öl (witbier) från Belgien som är väldigt ljus och mjölkig i färgen. Mycket fint skum. Den är fyllig med strålande tydlig vete-karaktär och bara marginell beska vilket gör att man verkligen kan smaka vetefälten i den utan att något annat överskuggar smaken (viss veteöl smakar ju knappt vete alls). Den lider dock lite av en sötma jag inte riktigt kan förlika mig med som troligen är en effekt av denna rika vetesmak i kombination med en (kanske lite för) tydlig alkoholsmak. Jag tycker också nästan att den faktiskt smakar svagt av komjölk, vilket känns lite märkligt.

Jag tycker det är en bra öl trots allt. Den är lättdrucken 0ch bör ses som en klockrent exempel på hur veteöl ska smaka. Den får en fyra i betyg av mig.

Det här inlägget postades i Drycker, Recensioner. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ölrecension: Hoegaarden

  1. Utbloggad skriver:

    Många kvällar har spenderats på ”Vildandspubben”. Finns stället kvar så är det absolut värt ett besök om man är en ölkonnässör. Inte speciellt billigt men definitivt ett ställe för kvalitéts öl och sorter som man kanske aldrig skulle träffa på annars. Vad sägs om tångöl, ljungöl. Man kan hitta öl från all världens hörn där, och en stor del av mitt studiemedel inmundigades där under ruggiga höstkvällar eller under ljusa vårkvällar. Varning för inredningen som ser ut att vara hämtad direkt från 1979. Men klarar man det så är allt great!

    Nu till saken, Hoengarden har aldrig varit en favorit öl, jag gillar inte den gräsiga smaken. Men jag är lite mer för mörka, halvmörka och lite stabbigare ölsorter, eller ljusa ölsorter med tydliga inslag av humle. Nu dricker jag så sällan att jag nästan glömt bort namnen så nu hade det väl funkat med det mesta. Kort sagt, inte mycket slår eg. en HOF, en äkta Carlsberg Hof på glasflaska!

Kommentera

