Ölrecension: La Trappe Witte Trappist

La Trappe Witte Trappist är som namnet säger en trappistöl. Denna är dock från Nederländerna och inte från Belgien för ovanlighetens skull. Likt alla trappistöl är den också stark, även om denna med sina 5.5% är rätt beskedlig.

När man häller upp ölet möts man av en kraftig och imponerande pilsnerdoft. Skummet är rikligt, men känns lite storbubbligt och för ”vitt”. Jag får lite äggvitevibbar av det faktiskt. Smaken är ganska kryddig med toner av citrus, men tunn och kemisk på samma gång. Men framförallt annat är det den oerhörda strävheten som gör sig tydlig. La Trappe Witte Trappist är rejält bitter och sträv och det slår mig att den troligen skulle passa bra till ungefär samma typ av mat som sträva vita viner passar till – bättre än den passar att dricka ren utan tillbehör. Som matöl är den troligen mycket bättre än mer fylliga ölsorter är. Fisk kan jag tänka mig fungerar fint. Men den går bort som solodryck.

Som ni kanske förstår vid det här laget var det ingen veteöl som passade mig även om jag är lite osäker. För sträv. För bitter. Inte njutbar. Den får en osäker tvåa i betyg.

Jag vill dock lägga in en brasklapp här. För de sista klunkarna av ölen var mycket godare än de första. Helt enkelt för att den blev lite varmare  vilket gjorde att smaken blev fylligare och bitterheten tonades ner. Något säger mig att den här ölen kanske mår bäst av att serveras rumstempererat och inte kylskåpskall så som jag avnjöt den. Jag ska ge den en chans till i framtiden men då dricka den vid eller bara strax under rumstemperatur.

(Bild från nätet)

Det här inlägget postades i Drycker, Recensioner och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

