Ölrecension: Erdinger Weißbier

Erdinger Weißbier levereras i en elegant brunfärgad halvliters flaska med ”lantligt” tilltalande utseende. Precis så som man vill att det ska vara på en tysk öl om jag fick bestämma. Det första som slår en förutom den vackra gyllene honungsfärgen är vilket oerhört maffigt skum ölen har. Krämigt och fylligt, rena Guinness-flödet.

När man sätter ner munnen till glaset möts man av en svag ton av jordgubbe. Det finns dock inte med nämnvärt i själva smaken utan är mest en oväntad men angenäm doft. Det här är en rätt bitter veteöl till smaken där det är uppenbart att både humle och malt finns med i rikliga mängder. Det är en god öl som troligen tilltalar vänner av traditionell maltöl väldigt mycket. Jag ger den en 4a i betyg.

(Bild från nätet)

Det här inlägget postades i Drycker, Recensioner och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Ölrecension: Erdinger Weißbier

  1. robert skriver:

    Det är i slutet av oktober (-10). Jag sitter med en halvt drucken Eridiner Weiss och läser din ” insikt ” . Ja visst finns det lite jordgubbe på toppen.
    På spisen står en gryta med rotfrukter och nötkött i nejlika, buljong, tomat och rödvin. Den har bubblat lätt sen tidig eftermiddag. Jag har varit på gym och tagit ett långt och tokvarmt bastubad och är nu tillbaks hos grytan och familjen.
    Och skymningen var som mjukast när jag tog av det lilla smycket och slök halva ölen i en enda lång och oslagbar klunk. Håret reste sig på armarna och den fylliga smaken fyllde mig från magroten till hårbotten. Vilken öl.
    Jag har alltid gillat det lite sura i wissber men så här är, när höstmörkret gör mig till en tomte, den bara perfekt. Idag, nu och här, får den ++ ovanpå din fyra.
    Ögonblicket får man aldrig underskatta.

Kommentera

