Ölrecension: Kronenburg Blanc

Jag tänkte återkomma med recensioner av en ny kärlek i livet, nämligen veteöl (Weißbier). Det blir ett halvdussin recensioner så här inledningsvis. Sen ska jag göra mitt bästa för att utöka det till fler sorter, i mån av att jag hittar dem.

Kronenburg 1664 Blanc (5.0%) är ett ljust veteöl från Strassbourg. Sådana här öl kallas ibland för vita öl pga den ljusa mjölkiga färgen (men även pga anglosaxisk språkförbistring (Weiss – White)).

Smaken är frisk med tydliga toner av citrus. En väldigt distinkt säregen smak som garanterat inte passar alla. Mycket liten beska vilket borde tilltala folk som vanligtvis skyr att dricka öl. Eftersom jag själv inte är någon stor fantast av vanlig reguljär maltöl så talar jag av egen erfarenhet. Öl kan verkligen stå mig upp i halsen ibland.

Jag vet efter att ha sett på nätet att en del t om avskyr denna öl så räkna inte med att du kommer att hålla med mig om du är en klassisk ölälskare. Men mig passar den utmärkt, åtminstone i begränsad mängd. En perfekt sommaröl kan man säga som ska serveras iskall. Den får maxbetyget fem av mig.

(Bild från Flickr)

Det här inlägget postades i Drycker, Recensioner och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Ölrecension: Kronenburg Blanc

  1. Dr M skriver:

    men även pga anglosaxisk språkförbistring (Weiss – White)

    Snarare direktöversättning än språkförbistring. Weiss betyder just vit. Det tyska ordet för vete, Weizen, har för övrigt samma etymologiska ursprung (d.v.s. det syftar på sädesslagets ljusa färg och det vita mjöl det ger). Weissbier eller Weiss kallas veteöl ibland i Sydtyskland, men de gånger jag har varit där har jag mest hört det kallas Weizen (d.v.s. förkortning av Weizenbier — veteöl). White beer förekommer som beteckning på veteöl här i England, men ärligt talat tror jag att wheat beer är vanligare, liksom det brukar kallas veteöl i Sverige. (Däremot kallas belgiskt veteöl på svenska ofta för Wit, som på flamländska betyder vit om jag förstått rätt.)

  2. Daniel skriver:

    Dr M: Hehe, det stämmer säkert allt du sa. Tack för kommentaren.

Kommentera

