Potatismos

Ett recept på potatismos kan tyckas extremt överflödigt, men som men all enkel grundmatlagning är det oftast den som folk är allra sämst på. Potatismos, det dräller av folk som inte kan det något vidare. Men inte jag. Jag är kung på potatismos. Tro mig. Och så här gör du ett klassiskt potatismos:

Först och främst ska du ha en bra potatis. En mjölig sort och självklart inte nypotatis. King Edward från de skånska fälten så där på senhösten är rätt svårslagen. För det andra ska du tagga ner på ingredienserna. Folk stoppar så mycket i sitt mos, i tron om att det blir godare. Det blir det inte. Sluta. Ett gott mos smakar rent och fortfarande huvudsakligen av potatis.

Koka skalad potatis efter önskad mängd. Beror helt på storleken på potatis och hur hungriga folk är. 8 mindre potatisar till 2 personer är rätt lagom. 6 om det är större. Kom i håg att det är svårt att göra mos på för lite potatis. Så försök inte göra mos på en eller två potäter.

Koka potatisen den tid den behöver. Det kan variera och man kan inte säga en exakt tid. Men någonstans kring 20 minuter till 40 beroende på mängd och storlek. Koka INTE potatisen för hårt likt pasta. Potatis blir vattnigt av intensiv kokning. Medelvärme alltså.

Häll av vattnet. Krossa potatisen med en gaffel eller potatismospress. Tillsätt rikligt med smör (Smör, inte margarin, inte olivolja, utan SMÖR.) Ca 100 gram för 10 potatisar. Exakta mängden är inte viktigt. Det är svårt att överdosera just smöret. Salta och peppra (finmalen vitpeppar) efter smak (det kan man även göra i efterhand allt eftersom). Tillsätt en en skvätt mjölk (dvs ca 2 matskedar mjölk och nej, ingen grädde).

Sen kommer mitt viktigaste moment och det som troligen gör moset så bra. Vispa upp potatiskrosset och smöret med en rejäl ballongvisp för hand till ett potatismos. Det är klart när moset är slätt. Dvs rör runt i 1-2 minuter max tills det inte finns mycket ”bitar” kvar alls. Själv stör det mig inte så mycket om det finns bitar kvar, heller det än att moset har vispats för hårt för då blir det klistrigt. Ballongvispen har jag upptäckt är utmärkt för detta. Visserligen fastnar det potatis inne i den delvis, men resultatet är ändå vida överlägset elvispar eller andra verktyg. Det är också rätt fysiskt krävande, men jag lovar, det är bättre och det blir aldrig klistrigt som det kan bli med elvisp!

Om du tvunget vill kan du tillsätta muskotnöt också – jag tycker dock inte att det tillför något alls. Självklart kan man tillsätta andra kryddor, örter eller t om lök. Men det passar bara till vissa rätter. Ett klassiskt rent mos ska se ut så här. Och i ärlighetens namn är det också godare än de sorter som är utspökade med annat om jag får välja (en son till en gammal potatisodlare, ifall någon undrar om mina meriter).

Om du nu gjort exakt som jag sa, då har du också ett perfekt potatismos. 🙂 Tycker du inte detta blir bra, ja då är jag rädd att du inte vet hur ett gott mos ska smaka.

Det här inlägget postades i Åsikter om mat, Fransk mat, Recept, slow food, Svensk mat. Bokmärk permalänken.

Kommentera

