Mississippi Belle Macaroni & Cheese

Mississippi Belle Macaroni & Cheese. Inte min bild eller mina händer.

En del av den amerikanska basfödan torde vara Macaroni & Cheese. Jag är själv rätt glad i att röra samman lite pasta Alfredo, vilket man ju faktiskt kan säga borde vara ett italienskt originalrecept. Då med pappardelle, grädde och parmesanost i en härlig kaloristinn men ack så smarrig kombination där en del även tillsätter persilja eller rökt skinka. Ett par ggr har jag även försökt mig på att göra egen Macaroni & Cheese hemma. Dvs makaroner + en ostsås. En del ggr har det blivit helt ok också.

Idag testade jag en färdigprodukt till lunch. Mississippi Belle Macaroni & Cheese. Har sett den förtäras på åtskilliga TV-program från USA faktiskt så jag tänkte att den bör ju vara represenativ för maträtten som så många jänkare älskar.

Enkelt att göra. Koka upp pastan. Häll av vatten. Tillsätt påsens innehåll + smörklick + mjölk. Rör om. Servera. Och det blir faktiskt en rätt stor portion ur det lilla paketet. Det verkade helt ok.

Det som möter min tunga smakar dock inte alls som det ser ut eller luktade. Påsens ostiga cheddarlukt gav skenet av en  rätt med tydlig ostsmak (om än ”osten” cheddar). Jag föreställde mig också att pulvret skulle vara fyllt av salt och glutamat likt våra färdiga pastarätter alltid är. Men nej. Inte alls. Istället möts man av en maträtt som inte smakade… något alls.

Verkligen inget. Det var som att äta makaroner med något orange slem kring. Helt utan smak. Det smakade inte illa. Det smakade helt enkelt inget alls. Som tur var hade jag parmesanost hemma som jag fick riva över.. rikligt. Då blev det helt ok och jag åt upp allt.

Jag har lagt märke till en del saker när jag tittar på TV och det är att väldigt många européer (kockar likt Gordon Ramsey, Jamie Oliver tex) stör sig på traditionella amerikanska smaker. Nämligen att de öht inte finns. Enligt vad jag har hört så finns nog inget folk i världen som kryddar sin mat och drycker mesigare än vad jänkare gör med undantag för Kajun-maten och BBQn. Amerikanskt kaffe är ju berömt för att just vara blaskigt har jag hört många beklaga sig över. Och det verkar ju stämma överlag när en av halvfabrikatsbasfödorna i landet, Mississippi Belle Macaroni & Cheese ju faktiskt just mest kan beskrivas som detta: Totalt utan smak. Som den ost och pastaälskare jag är kan jag inte ge mer än en etta i betyg.

Det här inlägget postades i Amerikansk mat, Åsikter om mat, Recensioner, Snabbmat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Mississippi Belle Macaroni & Cheese

  1. Dr M skriver:

    Just ost var ett av problemområden för den här ostälskaren när jag bodde i Los Angeles. Den enda ost som gick att få tag på som både smakade något och inte var svindyr europaimport var en som var späckad med pepparfrukt.

    Och att de har mage att kalla sin smaklösa ost ”cheddar” är nära nog en förolämpning. Här i England är olika varianter (och i sanning olika kvaliteter) på cheddar stapelvara i osthyllan, och det går fint att få tag på med bra smak i alla smakstyrkor. Och den i Sverige som tror att cheddar är någon form av fuskost bör genast pallra sig iväg och köpa en lagrad cheddar av bättre kvalitet (helst från riktig ostbutik, men även Kvibille-cheddar som går att få tag på i vanliga mataffärer duger fint).

  2. Daniel skriver:

    Dr M: Jo jag vet att det är skillnad på Cheddar och cheddar. Men den osttypen är inte min favorit ens i fin form (fast jag gillar Kvibille cheddar med Hallands Fläder, den var rätt fräck i smaken och för något år sen köpte jag en dyr rackare på Bengtssons ost som var helt ok, fast inte alls värd sitt pris på 280 kr kg).

    Givetvis är inte all cheddar som det organgea slem som jänkarna serverar, men jag tycker fortfarande att det finns bättre hårdosttyper. Det finns också sämre – som tex Gouda och all äcklig dansk ful-ost.

  3. Dr M skriver:

    Jo, jag begär naturligtvis inte att någon ska älska cheddar. Däremot bör man naturligtvis vara medveten om skillnaden mellan riktig cheddar och det som kallas ”cheddar” i USA. Och jag har svårt att tro att någon som provat riktig cheddar av vettig kvalitet kan skälla det för att vara en dålig eller smaklös osttyp, även om man inte har den som någon storfavorit. Lite grand detsamma med gouda, faktiskt, som kan vara riktigt gott om man får tag på en lagrad gouda av bra kvalitet, men rent bedrövligt om man köper ful-Gouda i kyldisken på Willy:s.

    Själv är jag mycket förtjust i cheddar som ”bruksost”, men visst finns det en hel del andra hårdosttyper som är betydligt mer spännande.

Kommentera

