Taste of Tuscany

Dagens lunch. Garofalo pasta och Dolmio Tuscany pastasås.

Jag minns när Dolmio dök upp för flera år sen. Man köpte tomatsåsen och konstaterade att den inte var någon höjdare. Tråkig, industriell och kemisk smak. Rent allmänt har pulversåser och färdigsåser varit rätt usla. Men saker har blivit bättre på senare år. Allt fler färdiga såser är allt bättre. Vissa är t om riktigt goda.

Dolmios nya serie såser går just nu på reklamTV för fulla muggar med ett evinnerligt tjat om ”Vilken är din Dolmio dag”. Ja, särskrivet, eftersom dagens mediageneration är obildade idioter. Hur svårt är det att låta bli med särskrivningar kan man undra? Tydligen väldigt lätt efter 3 år på ett IT-gymnasium eller liknande. Man kan tro att de lite nonchalant skrev bloggposter, och inte att de gjorde reklamfilmer för 400 000:-

Nåja, jag testade iaf en av deras nya såser idag. ”Dolmio – Taste of Tuscany – Tomato & Chianti”. Till den serverade jag en lite finare torkad pastasort från Garofalo (ja ”fin och fin”, 17 kr för 500 g, men inte lågbudget iaf). Och även lite parmesanost som jag rev över.

Förpackningen verkade lovande. Inga som helst tillsatser. Inga som helst artificiella smaker och så skulle den innehålla vin! Och jag måste säga att det märktes. Den smakade verkligen inte konstigt alls och jag tyckte mig kunna urskilja lite vinsmak trots allt. Den påminner rejält mycket om en hemmagjord tomatsås faktiskt. Den enda skillnaden var att den var lite mildare i smakerna än det jag själv brukar röra samman. Mildare ton av vitlök och lök tex. Priset av att man skippar artificiella smaker i sådana här produkter är oftast just det – de blir lite mesiga i smakerna. Men vet man bara om varför så är det inget problem. Tanken på att slippa glutamat osv är rätt härlig.

Så min omedelbara reaktion var – gott – men lite klen smak. Därav att jag rev över parmesanost. Och med den på blev den faktiskt, får jag erkänna, ganska god. Lätt den bästa färdiga tomatsås jag testat. Den får en stark trea i betyg jämfört med hemmagjord tomatsås. En femma i betyg jämfört med andra färdiga pastasåser.

Kan de bara lägga av med att sluta särskriva i sina reklamkampanjer så kommer jag kanske testa fler av deras produkter.

Det här inlägget postades i Italiensk mat, Pastarätter, Recensioner och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

