Lunds bästa pizza

Vilken är Lunds bästa pizzeria? Det råder tveklöst blandade meningar om detta. Bara en sak är säker: Det är ingen titel som varar för evigt.

En gång i tiden, dvs på 90talet, var Romana (som ligger nere vid stationen) den lätt bästa pizzerian, men den tiden är sen länge borta. Den var t om berömd för sina fina pizzor. Idag är de helt okej, men inte mer. Stället har bytt ägare, eller åtminstone pizzabagare lite för många ggr sen dess och kvalitén är extremt ojämn. Man vet aldrig riktigt hur det ska smaka. Plus att lite för ofta så får man en sorts pizzor jag inte alls tycker är acceptabla – nämligen de vars bottnar är brända eller har massor av flagor av bränt sot på sig. Det tyder på slarv och nonchalans och det är faktiskt inte acceptabelt. Ett tag hade de kvar skrytrecensionerna från den gamla goda tiden då deras pizzor ägde i skåne, men som tur är har den nu tagit väck dessa. På tiden, för att leva av gamla tiders meriter är riktigt fult.

Det finns många pizzerior i Lund som har okej pizzor. Avesta, Valentino och så den på Fäladstorget. Alla har helt okej pizzor till bra priser. Inga sensationer, men de smakar helt okej och man blir inte missnöjd oftast. Vi brukar ofta ta hem pizzor via tjänsten Onlinepizza.se från just Valentino. Av de lundapizzerior som är kopplade till den tjänsten är de bäst. Sen finns även såklart mer ”riktiga” pizzor i napoletansk stil med i Lund på ställen som V.E.S.P.A. men jag tycker inte de är värda sitt pris faktiskt. Och så är servicen så otroligt usel på VESPA att jag kvittar hur deras pizzor är.

Men en pizzeria sticker ut från mängden av pizzerior i Lund och det är Aptiten som ligger vid Vildanden. Den hade ett rätt dåligt rykte för några år sen, kallades ”Hepatiten” av lustiga studenter, men jag kan garantera att stället är mycket bra idag. Framförallt är det deras Capricciosa som jag gillar att ta hem. Det är i regel den pizzan jag baserar allt omdöme på eftersom det i regel är den pizzan jag mest beställer. Det bör kanske nämnas att jag inte är någon jättestor fan av kebabpizza tex. Så om det är pizzan du baserar dina åsikter på så har vi nog inget gemensamt vad gäller åsikterna kring Lunds pizzerior. Kebabpizzan är ju trots allt Sveriges mest populära pizza så det är ju viktigt att man nämner det.

Aptiten gör iaf stora, fina pizzor med god ost, god tomatsås och lagom med fyllning på en deg som är mycket välsmakande. Och till detta får man riktig pizzasallad, dvs pizzasallad UTAN örtkryddor! Det är ett ställe med stor omsättning på maten vilket gör att allt känns fint och fräscht.

Alla saker träffar rätt där (utom möjligen att sitta där och äta, det är ingen upplevelse direkt). Det kan såklart finnas en pizzeria i Lund som gör bättre pizzor, men isåfall har jag inte sett den. Och jag har provat många och lyssnat noga på alla rekommendationer.

Men som sagt, sådana här saker som pizzabetyg är färskvaror. I morgon är en annan dag.

Det här inlägget postades i Italiensk mat, Recensioner, Restauranger & matställen, Snabbmat. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lunds bästa pizza

  1. Dr M skriver:

    Flera av de pizzerior du nämner har jag inte ens provat, och Fäladstorgets pizzeria upplevde jag som direkt sunkig när vi provade den för några år sedan (men sådana betyg är som sagt färskvara, åt båda håll). Jag håller helt med om Romana, som fortfarande var rätt bra när jag flyttade till Lund i slutet av 2002, men som gick stadigt utför, med precis de brister du beskriver. Bra pizza i Lund, med reservation för att jag inte ätit pizza där sedan jag flyttade därifrån för två år sedan, förknippade jag framför allt med tre ställen: VESPA, Italia, och Pub Vildanden, trots viss reservation för prettovarningen på framför allt VESPA, men även Italia.

    Och nej, jag baserar inte heller mina bedömningar på bisarra konstruktioner som kebabpizzor. Det som däremot är viktigt för mig — utöver grunderna bra pizzadeg och bra tomatsås — är att pizzerian använder bra skinka, sådan som kommer i hela skivor. Parmaskinka är ett plus, men inte nödvändigt. Bort går däremot den där smuliga skinkan som de flesta ”svenska” pizzerior kör med och som jag tycker ser ut som hundmat. Jag är medveten om att andra gillar den skinkan, men jag tycker för egen del att den är gräslig, och brukar inte sällan välja vegetariska pizzor för att slippa den.

Kommentera

