Pappardelle broccoli

Pasta är och förblir inte bara basföda hos mig, det förblir också min eviga favorit som jag innerligt kan längta efter. Mängden olika såser man kan göra och varianterna på hur pastan är utformad gör det till vitt skilda upplevelser.

Rent allmänt gillar jag inte tunn eller liten pasta. Jag har därför svårt för nudlar och liknande saker. Jag vill ha tuggmotstånd och volym i min mat. En favorit hos mig är därför pappardelle och en ännu större favorit är hemmagjord pappardelle. Ja RIKTIG hemmagjord pasta då. Inte butikernas färska pasta. Skillnaden är milsvid. Jag tycker inte ens att butikernas färska pasta är bättre än torkad.

Pappardelle med broccoli och parmesan

Pasta:

Lite mer än en dl durumvetemjöl per ägg (jag tog tre dl till två pers). Exakta mängderna går inte att säga då äggstorlek osv varierar. Men utgå ifrån 1 del per ägg och tillsätt sen lite mer så kommer det bli bra.

Sen kör du degen genom kaveln i din pastamaskin. Ledsen, men det går inte bra annars. Om du ska göra det med handkavel får du slita som fan och det är jättesvårt att få pastan tunn på det sättet. Skär ut pappardellestrimlor (tjocka tagliatelle) ur plattorna du fått fram. Dessa kan hänga och torka över en skålskant eller rundstav medans du gör såsen.

När såsen nästan är helt klar, då först ska du hälla pastan i det kokande (och givetvis saltade) vattnet och koka i några minuter. Smaka dig fram. Det ska vara tuggmotstånd, men inte så mycket att det känns som ett bröd, då ska det koka en liten stund till.

Sås:

Snabbkoka finskurna krondelar av broccoli (2 minuter). Skippa de trista stammarna, de tillför verkligen inget till maträtten.

Häll av vattnet från broccolin. Tillsätt 5 dl creme fraiche. En matsked fin höns eller grönsaksbuljongs (jag använder Knorr/Bongs hönsbuljong). Salt och svartpeppar. Koka upp och häll över pastan. Servera omgående och riv över mycket parmesan. Parmesanen är ett måste. Tycker du inte om parmesan, då är detta ingen rätt för dig. Och nej, ingen jävla parmesan från påse, det ska vara riktig ost.

Det här inlägget postades i Pastarätter, Recept. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Pappardelle broccoli

  1. Dr M skriver:

    Jag måste vid tillfälle skaffa mig en pastamaskin. Det är visserligen en del jobb med att göra egen pasta, men vid valda tillfällen torde helt klart vara värt det.

    Vi verkar ha en rätt likartad syn på pasta också. Jag föredrar också i allmänhet de större pastavarianterna. Ditt recept här låter både enkelt och gott. Även om det inte finns utrymme här för hemmagjord pasta för tillfället bör såsen kunna göra sig även till torkad. Nyss hemkommen från två veckor i Italien lär det dock dröja en liten stund innan jag äter pasta här, både för att jag ätit en jäkla massa pasta nyss och för att pastan här hemma mår bra av att slippa jämförelsen.

Kommentera

