Nyårslasagne

Nyåret bjöd på trevligt opretentiöst sällskap, relax, bitande skånsk kyla, surrealistiska upplevelser och god mat. Precis som jag vill ha det. Så relaxat att jag i princip glömde fotografera maten. I valet mellan en extremt oaptitligt blixtupplyst bild och en allt för mörk, så tog valde jag det sistnämnda som därmed mer är mysig än informativ.

lasagne

Lasagne, den riktiga sorten med massor av kalorier.

Jag gjorde två formar till fyra personer. Allt gick åt – så den var tydligen god, inte bara vad gästerna sa, men även vad de tomma faten skvallrade. Servera den mäktiga rätten med lite krispig sallad och du har en delikat festmåltid som inte bara Garfield älskar utan även skåningar i tresiffersklubben. Lasagne kan rätt tillagad vara bland det godaste som finns om jag får vara med och rösta. I går blev den enligt min egen lasagnebarometer en stark 7a av 10 möjliga. Riktigt bra, men det går att göra bättre.

Det svåra med att göra lasagne idag är att torra lasagnepastaplattor tillagas för fort (och färska är helt uteslutna). Jag vill minnas att för 15 år sen så var de torkade lasagneplattorna något som skulle stå i ugnen 40 minuter. Numera är tillagningstiden 20 för samma plattor från Barilla. Eller så är det inte samma plattor, jag vill också minnas att den gamla sorten var mindre av äggpasta och mer ”old school” torkad pasta, dvs hård som betong. Kan tyckas smidigt med 20 minuter, men problemet är då att man får en lasagne som inte hinner få en riktigt läcker yta innan den är färdig i mitten. Jag gjorde mycket bättre lasagne innan den gamla sortens ”sämre” plattor försvann och ersättes av den äggade pastadegen.

Detta tror jag borde kunna avhjälpas med att man har kalla ingredienser. Dvs inte häller på en varm köttfärsås och en varm bechamel utan ser till att kyla alla ingredienser först. På så sätt skulle den kunna stå längre tid inne i ugnen och hinna få den där härliga ytan man vill åt. Jag ska prova min teori vid tillfälle. Alternativt göra egna plattor och torka. Men det är ju betydligt jobbigare och inte alls nödvändigtvis godare. Jakten på den perfekta lasagnen fortsätter iaf under 2010.

Det här inlägget postades i Åsikter om mat, Festmåltider, Pastarätter och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nyårslasagne

  1. Matmonstret skriver:

    Jag håller med vad gäller lasagneplattorna idag. Antingen får man välja mellan fullkornsplattor eller en slags degig och läskig pasta som smakar mer goja. Mitt hetaste tips är därför plattorna på Ö&B sunkigt kan tyckas men sist jag var i Skärholmen så var det av den ”gamla” sorten. Märket var dock inget jag tidigare stött på. Nu blir det pasta med lax för min del!

Kommentera

