Mina sju kökssynder

Vissa fnyser åt vissa ingredienser och påstår att dessa ingredienser förstör bra mat. Det är inte så att jag inte tycker om fina rena råvaror och maträtter gjorda med passion, men det kan överstyr ibland. Här följer mina 7 dödssynder i köket kring saker jag håller på med eller tycker – som inkluderar ”skamliga” råvaror som jag ofta nyttjar för att förhöja maträtter till det lilla extra eller bara rädda något som inte smakar som det ska.

Worchestershiresås – En pärla som jag på senare år använder allt mer. Ger en spännande sälta och kryddning till kötträtter. Som ersättning eller komplement till saltkaret och buljongen. Fan så mycket mer spännande än den asiatiska motsvarigheten fisksås tex. Jag skulle tro att det är mer vanligt i England att man ser på detta som en skräpprodukt – men jag har hört fler folk sucka om det här också numera. Tyvärr – för rätt hanterad är det en kryddpärla.

Ketchup – En dödssynd enligt många. Men faktum är att ketchup, som egentligen bara är en slags sötsur smakförstärkare kan förhöja många rätter som smakar tamt (marinader, grytor, såser). Det finns ju de som håller på med honung, tomatpuré och vinäger i maten och kallar ketchup för illa. Jag tror inte de tänker efter. Samma människor har sen inga problem att ha dijonsenap eller currypaste i maten. Sött kryddkladd som sött kryddkladd. Sluta hyckla.

Crème fraîche – Alla som lagar mycket mat vet om att en klick/burk Crème fraîche i grytan/såsen/soppan ibland är skillnaden mellan skräp och delikatess. Ändock så slår folk knut på varandra i att rata denna ingrediens som ett slags skamset fusk. Man säger att den gör maten fet och ogod. Trams. Det är ju bara så att köttfärsåsen med Crème fraîche i är fan så mycket godare än den trista renläriga fettsnåla 24timmarskokt selleristinkande bolognesen.

Grillkrydda – Va? Finns det ingen ände på dumheterna? Hyllar han grillkrydda? Grillkrydda och allroundkrydda kan mycket väl ses som det värsta som finns i köket enligt vissa människor. Men det är bara för att de inte vet hur en riktigt god rigatoni ska smaka. Recept på den kommer en dag. Förövrigt har jag räddat oräkneliga mängder trista kotletter med några stänk av denna glutamatstinna krydda.

Smör vs olivolja – Jag har inga som helst problem med att välja smör framför olivolja – och matolja framför olivolja t om. Jag tycker faktiskt att olivolja i princip bara är gott till ett par rätter, typ som marinad till antipastiröror eller att ringla på bruscettan. I övrigt är det allt för dominant i smaken och tar bara över. Att steka i olivolja tycker jag faktiskt smakar fan. Jag klickar alltid på lite smör på min pasta efter att den är kokt. Oavsett vad jag ska servera den till. Det blir otroligt mycket godare än om man bara blandar med såsen eller häller över träig olivolja. Och nej, det kvittar hur mycket jungfru oljan är.

Utdöd mat – Är det något jag innerligt ogillar så är det när folk anpassar menyerna och matvanorna endast efter årtalen och nyaste trenderna. Att man tex anser att det inte går att servera avokado, smörgåstårta eller toast skagen bara för att dessa rätter uppfanns och var populära för 20 år sen. Det är ju inte så att en maträtt/ingrediens slutar vara god bara för att den inte längre är inne. Hos mig kan man fortfarande få dessa rätter!

Fast food vs slow food – Det här är inte bara en fråga om tid. Även om jag hade all tid i världen så skulle jag inte alls välja slow food alla ggr. Jag kan faktiskt utan större omsvep säga att ibland är inte slow food godast. Väldigt ofta är det godaste som finns en 150 grams hamburgare från Elsa Anderssons gatukök i Eslöv. Jag är så less på folk som hela tiden ber om ursäkt för att de har ätit snabbmat. Tyst!

Det här inlägget postades i Åsikter om mat, Ingredienser, Snabbmat och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mina sju kökssynder

  1. Såne skriver:

    Nu är jag ingen kock (men jag har sett en på tv) men jag tycker det du säger låter jättevettigt. Heja!

Kommentera

