Glögg och biprodukter

Här kommer mitt första inlägg på Lundagillet. Lagom till att julen börjar närma sig sitt slut tänkte jag skriva om den glögg jag kokade tidigare denna månad. Bakgrunden till att jag fick för mig att koka egen glögg var att det stod en sedan 3 veckor tillbaka öppnad rödvinsbox (Hidden Rock Petit Verdot Cabernet Sauvignon, för övrigt ett väldigt prisvärt vin) på köksbänken. Eftersom jag av princip är emot alkoholmissbruk fanns två vägar att gå, 1) att dricka upp vinet innan det förfarits, eller 2) att förlänga dess hållbarhet, och att koka glögg på vinet är ett utmärkt sätt att förlänga dess hållbarhet! Efter litet googlande och genomgång av de större recept- och matsidorna hittade jag det recept som jag sedan följde. I stort innehöll tillagningsprocessen två steg där det första var att lägga russin och kryddor (kanel, pomeransskal, kryddnejlikor, kardemummakärnor och torkad ingefära) att dra i konjak. Denna blandning skulle stå i minst 2 dygn, viktigt är att man använder lufttät burk för annars dunstar spriten väck. Steg nr 2 var att sila bort kryddorna och röra ihop den kryddade konjaken med rödvin och litet socker under svag värme. Nu var glöggen klar att buteljeras men jag insåg att jag hade glömt något:

-”Djävlar, jag äger ju ingen tratt!”

Efter en snabb tur till Willy:s var dock glöggen buteljerad och allt frid och fröjd. Resultatet blev bra, det smakade som glögg i allmänhet gör. Dock var den inte lika söt som den man köper av staten vilket jag anser är en fördel. Jag tyckte mig också lättare kunna urskilja de olika kryddorna vilket också är en trevlig egenskap. Summa summarum, helt klart värt både tid och möda!

En biprodukt av glöggtillverkningen är att man får konjak- och kryddinlagda russin. Dessa kan man senare använda till att t ex baka en kaka. Viktigt är dock att man plockar ur kryddorna och bara använder russinen, annars är jag osäker på om kakan blir ätbar. Hur som helst bakade jag en klassisk fruktkaka med russinen, vilket höjde detta annars ganska mediokra bakverk till något riktigt mumsigt. Fler nyanser och dimensioner vad gäller smaker i en kaka har jag nog inte upplevt många gånger, en riktig höjdare helt enkelt!

Det här inlägget postades i Bakverk, Drycker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Glögg och biprodukter

  1. Eliasson skriver:

    Humm detta lät intressant… Råkade hamna på sidan i jakt på inspiration till dagens Chili con, men tror nog att hela sidan hamnar bland favoriter och om jag hittar ett vettigt vin så blir det detta när snön väl lagt sig.

    Tack för inspirationen!

Kommentera

