Bara 6 månader kvar…

Det är lite märkligt, men ibland ändras ens preferenser för mat även i sen ålder trots att det sägs att man brukar bli rätt ”färdig” i sina val redan i 20årsåldern. För bara ca 10 år sen var valet mellan matjesill och inlagd sill för mig enkelt. Jag tyckte inte ens om matjesill. Jag rörde det inte frivilligt.

Idag, sen kanske bara 2 år tillbaka är det nästan tvärtom. Nu tycker jag inte bara bättre om matjesill än inlagd sill, jag tycker nästan inte längre om inlagd sill. Tycker det är lite för sött och mesigt i smaken. Preferenserna har alltså ändrats. Så, hela vintern har denna, av mig nu fotograferade burk, detta minne från sommarens delikata upplevelser tittat på mig från djupet av kylskåpet. Frestat mig och sagt till mig att jag är en jävla dåre som inte åt upp honom medans det fortfarande fanns färskpotatis och ny fin gräslök i trädgården. För mig är matjesill, nypotäter, gräslök och gräddfil – gärna serverat med en kall öl och nubbe, lite av en kulinarisk perfektion. Nu får han ligga där tills jag kommer på vad jag ska göra med honom. Det sägs att man kan göra inlagd sill av matjesill. Sherrysill. Tåls att tänka på i dessa nypotät-lösa tider. Fan vad jag är desperat sugen på midsommarmat mitt i julen helt enkelt. Bara 6 månader kvar…

Matjesill

Det här inlägget postades i Åsikter om mat, Skånsk mat, Svensk mat och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Bara 6 månader kvar…

  1. Sara skriver:

    Vänta inte på nypotatisen. Testa Matjeslåda med lök. Serveras med vilken potatis som helst.

Kommentera

